Aktuális - magyar

2014. április 30.

Javasolt témák tablóra vagy filmre:
  • filmkészítés vagy más képes feldolgozása a Saját lelkéhez c. versnek
  • illusztrált vers a lélekvándorlásról az órai munkák mintájára
  • Balassi életének feldolgozása pl. fiktív interjúban - ehhez itt a segítség
  •                                                  önéletrajzként - ilyen formában
  •                                                  végrendelet formájában
  •                                                  naplórészlet B.B. utolsó napjaiból (visszatekintéssel)
  • a reformáció bemutatása


2014. április 24.

Javasolt témák tablóra vagy filmre:

  • Jelenetek Janus életéből - filmen
  • Interjú egy mai egyházi személlyel a Janus által felvetett kérdésekről - film! Itt akár annak és érdemes utánajárni, miként vélekedik a MAI egyház a szenvedésről, az élvezetekről? 
Te valljad azt, mit vallott hajdanánProtagoras, a bölcseszű tudós,Theodorus, ki nem hitt istenekben,S az élvezetnek atyja, Epikur,Ki azt tanítja: legfőbb rossz a kín.
  • Az újplatonizmus bemutatása, esetleg a lélekvándorlásé
  • A lélekről így ír Janus:
Így vagy időzz inkább oly testben, amely derekabb, vagy
  Költözz vissza megint s járd be az égi mezőt.
S míg ezer esztendőt vezekelsz fönt, arra vigyázz csak,
   Hogy ne borulj a botor Léthe fölé epedőn.
És ne feledd, hogy nyűg volt rajtad e test s ha az égből
   Újra leszállsz, ne akard régi bilincseidet.
Hogyha pedig vak végzeted az, hogy e földön is élj, légy
   Bármi, csak ily szomorú emberi pária ne!
Röpködj inkább, mint a szelíd méh s gyűjtsd csak a mézet
   S légy ragyogó hattyú, mely a tavon dalol is,
S rejtsen bár el a tenger, az erdő; mindig az ember
   Sorsa elől menekülj, mely csupa fájdalom itt!
  • Elképzelések a lélek életéről, működéséről, mibenlétéről - bemutatás vagy akár film


2014. április 15.

Javasolt témák tablóra vagy filmre:
  • Janus Pannonius bemutatása
  • egy Janus-vers megfilmesítése vagy illusztráció hozzá
  • egy Janus-vers átirata - mint amilyen pl. Kocsubej Alexanderé itt (vannak mások is...)
  • interjú Janusszal - film vagy szöveg
  • részlet Janus Pannonius naplójából (nem sokkal halála előtt)

2014. április 8.

Javasolt témák tablóra vagy filmre:
  • Boccaccio bemutatása
  • egy Boccaccio-novella megfilmesítése - ld. pl. ezt a diákmunkát
  • novellaírás Boccaccio stílusában
  • egy Boccaccio-novella (pl. A sólyom feláldozásának története) elmesélve az egyik szereplő szemszögéből, E/1. személyben - innen lehet válogatni
  • ennek a novellának a szabad befejezése
  • Ez itt a Sixtus-kápolna 3D-ben (a rajzos feladathoz is jó lehet, amúgy meg fantasztikus élmény...). Innen kiválasztanak egy részletet, s hozzá történetet írnak.
Ne felejtsék el a beszámolókat!
A fórumba is érdemes kommentelni!

A 3 szöveg:

A humanizmus

A humanizmus olyan irányzat, amely az embert jellemző és képező erkölcsi és értelmi tulajdonságokat a legtökéletesebben a görög-római klasszikusok műveiben találja meg, s amely ezért a tanítást, a nevelést is teljes mértékben az ó klasszikusokra, a görög és a latin nyelvre alapozta.
A humanizmus terjedésében fontos lépés volt az ókori kéziratok előkerülése, amelyek közül több elveszett vagy feledésbe merült. Ezeket a törekvéseket a vagyonos itáliai előkelőségek, kereskedőfejedelmek és urak is nagylelkűen támogatták és komoly összegeket fordítottak könyvtárak építésére. A múlt felfedezése divatossá, sőt a társadalom felsőbb osztályaiba való belépéshez szükséges szenvedéllyé vált.
Három firenzei koszorús költő a humanizmus elindítója: Dante, Petrarca és Boccaccio.
Dante filozófiai és teológiai tanulmányokat folytatott, ókori görög és latin filozófusokat, történetírókat tanulmányozott, de tanult asztrológiát is. Egyébként kiválóan rajzolt, jól ismerte a színezés technikáját, a miniatúraművészetet, a szobrászaton belül pedig a domborművek készítése és az építészeti díszítőelemekről is átfogó ismerettel rendelkezett.
Francesco Petrarca szerelmi lírája századokig az európai költészet mintája, de mint humanista tudós is fontos műveket hozott létre. Fiatalon jogot tanul Montpellier-ben és Bolognában, majd apja halálakor, 1326 áprilisában visszatér Avignonba, ahol elmélyült filológiai tanulmányokat folytat. Petrarca a klasszikus világ, a klasszikus ókori kultúra és a kereszténység eszményei közötti szellemi folytonosság hirdetője.  Petrarca a klasszikus latin mellett a görög irodalom megismerését is bátorította. Legfontosabb műveit latinul írta, ókori szerzőkről, történelmi alakokról (Kiváló férfiakról (De viris illustribus); Caesar tetteiről (De gestis Cesaris) stb.
Giovanni Boccaccio élete utolsó húsz évét humanista tanulmányainak szentelte. Tudós munkáit latinul írta, s ezekre volt a legbüszkébb. Munkái felölelték a történelem, az irodalom és a földrajztudomány területét. Legjelentősebb alkotásai közé tartozott a 106 mondabeli és létező firenzei asszony életéről szóló Híres nők életéről című életrajzgyűjtemény, egy mitológiai alakokról írt magyarázatgyűjtemény, és egy Itáliát ismertető geográfiai munka is. Emellett – Petrarca útmutatásának is köszönhetően – Boccaccio szenvedéllyel vetette magát a nagy előd, Dante életének tanulmányozásába, az Isteni színjáték szerzőjéről pályája során két méltató könyvet is írt. Boccaccio a 14. századi Itália egyik legműveltebb tudósa volt.


Boccaccio

Boccaccio 1313 nyarán született Firenzében vagy Certaldóban, apjának, Boccaccio di Chelinónak és egy francia özvegynek a kapcsolatából.
Apja, aki Giovannit törvényes gyermekének ismerte el, 1319-től Firenzében mint bankügynök, majd 1327-től mint a Bardi-bank tagja Nápolyban dolgozik egy fiókintézetet igazgatva. Vele van fia is, aki pénzügyi-kereskedelmi, majd jogi tanulmányokat folytat: mindkettőt kevés vonzalommal.
Az Anjou-politikát támogató Bardi bankház révén az ifjú Boccaccio megfordul az udvarban. A külvárosi nyomort saját szemével látó fiatalember így a pénz hatalmára érzékeny, a polgárság felé nyitott, kifinomult arisztokrata udvari világot is megtapasztalhatja. A nápolyi király gazdag könyvtára, az udvar nyitottsága a laikus filozófia, a francia irodalom, a görög kultúra és az arab novellisztika előtt, mind-mind Boccaccio intellektuális, művészi formálódásának forrásává válik. Nagy szerepe van ebben Cino da Pistoiának, a kiváló költőnek és jogásznak, de a nápolyi életnek magának is, mely aktív, dinamikus életszemléletű s világra nyitott fiatalembert formál belőle. Megérintik a szabados társasági életforma örömei, de a kiábrándultság és a csalódások is.
Életének jelentős eseménye a Fiammetta (lángocska) névvel illetett hölgy iránt érzett szerelme, mely név egyszerre sejtetheti a szemérmes pírt a kedves arcán, de a tekintetében felvillanó szenvedély tüzét is. Ha a hölgy nem volt is előkelő származású, mint ahogy a hagyomány egy darabig Boccaccio „megnemesítő” szándéka nyomán vélte, az bizonyos, hogy számára a boldog nápolyi évek szimbóluma lesz, s hozzá alkotói emlékezete minduntalan visszatér.
1341-ben újra Firenzében találjuk, de jár Ravennában és Forlìban is, s valószínűleg részt vesz Nagy Lajos nápolyi hadjáratában. 1349-1351 között már a Dekameronon dolgozik. Írói hírneve egyre nagyobb. Számos követi megbízatást lát el. Barátságot köt Petrarcával, aki megmenti a Dekameront, amikor Boccaccio, erkölcsi-vallási válságának egyik depressziós pillanatában elégetné. Ez a feladat majd Savonarolára marad. 1345-től humanista tanulmányoknak szenteli magát (Dante-életrajz, Tacitus történelmi munkáinak feltárása).
1362-től csalódottan, anyagi szűkösségben éli életét. Bár fölkérik Dante Színjátékának értelmezésére, csak mintegy száz előadásra futja erejéből. Visszahúzódik Certaldóba, ahol 1375 december 21-én éri a halál.

Dekameron
Keretcselekménye szerint hét nő és három férfi egy vidéki kastélyba menekül az 1348-as firenzei pestisjárvány elől. Itt történetek mesélésével szórakoztatják egymást. A történetek témáját az előző este megválasztott király vagy királynő határozza meg. Mindenki mindennap mond egy-egy mesét, így tíz nap alatt száz történet hangzik el
A Dekameronban a szerelmi-erotikus és az ironikus-szatirikus novellák uralkodnak. Boccaccio jókedvű humorral mutatja be kora világát, sajátos erkölcseit. A középkort már-már múltnak tekinti, s a felvilágosult reneszánsz ember szemével nézve mulatságosnak tartja furcsa szokásait, intézményeit. Humanista írói világképének középpontjában a földi élet minél örömtelibb, minél ésszerűbb kihasználása áll. Ebből a világból már hiányzik a pokoltól való félelem tudata, a ”bűnök” más megítélés alá esnek, mint pl. Dante Alighierinél. A szerelem a novellákban őszinte, szabad, a korábbi kötöttségeket nem tűrő és nem ismerő érzelemmé, a boldogság forrásává válik. Az író jókat kacag a vén, babonás, együgyű férjek rovására. A házasfelek hűtlensége, a házasságtörés nem háborítja fel, ha ez érdekházasságot, nem szerelmen alapuló viszonyt szakít szét. Nem tiszteli a kolostorok lakóit sem: az emberi természet bennük is diadalmaskodik, s talán ők vágyakoznak legmohóbban a testi örömökre.
Több mulatságos, ízes történetének főhőse az együgyű városi figura, Calandrino, akivel kavicsot szedetnek láthatatlanná tevő varázskő gyanánt, akivel elhitetik, hogy állapotos, és gyereket fog szülni, s akivel mindenféle bitangságot művel a két tréfacsináló festő, Bruno és Buffalmacco. A legtöbb novella városi-polgári környezetben játszódik: megjelennek a csalafinta, agyafúrt kereskedők, a pórul járt jogászok, a felültetett, beképzelt, szipolyozó orvosok, s ott vannak a szegény, babonás certaldói parasztok is, akiket ugyancsak rászedett a vörös hajú, apró, ravasz barát, Frater Cipolla.

Boccaccio elítéli a fösvénységet, a kapzsiságot, az öncélú gazdagságot, szerinte a vagyonnak az életet kell szolgálnia. Sokra becsüli a friss észjárást, a furfangos okosságot, a természetes ügyességet. Hősei gyakran nehéz helyzetből szabadulnak meg egy-egy találó szóval, tréfás ötlettel.

2014. április 2.

Javasolt témák tablóra:
  • a Pó, földi kérgem... illusztrálása
  • egy reneszánsz udvar bemutatása (Mátyásé vagy egy itáliai, pl. a Mediciek, Erdélyben a Báthoriak; az avignoni pápai udvar)
  • egy Petrarca-szonett értelmezése illusztrációkkal - itt van egy kevés, lehet válogatni
  • a szonett bemutatása, ennek a versformának a története - ez az oldal segítség lehet
  • bókgyűjtemény (minimum 30 sor!) reneszánsz stílusban, ha lehet... 
Ne felejtsék el a beszámolókat!
A fórumba is érdemes kommentelni!
 

2014. március 28.

Javasolt témák tablóra:
  • a Ti szerencsés füvek... illusztrálása
  • Petrarca bemutatása
  • versírás a Ti szerencsés füvek... mintájára
  • a szonett bemutatása, ennek a versformának a története
Ne felejtsék el a beszámolókat!
A fórumba is érdemes kommentelni!

2014. március 25.

A középkor utáni reneszánsz, azaz 'megújulás' szellemi mozgalma Itáliából indul el a XIV. században (az 1340-es évtizedben), a XV. században hódítja meg Európát, és a kontinens nagy részén a XVI. században ér véget. A reneszánsz korszak második felében — a keresztény tanítás felülvizsgálata kapcsán — kibontakozik a reformáció. A reneszánsz alkonyát a manierista stílus jelzi, az 1540-es évek táján.
A reneszánsz a kultúra egészét áthatotta. A művészetben, valamint a latin nyelvű, humanista irodalomban és tudományban alakult ki, de a nemzeti nyelvű, polgári-népi műveltségben is megjelent. Megtermékenyítette Európa valamennyi nemzeti irodalmát, és elindította a nemzettudat formálódását, a nemzeti identitás erősödését, a folyamat végén pedig a nemzetté válás politikai igényét.
A korszak neve francia eredetű — a "renaissance" szóból származik —, az olasz megfelelő a "rinascita" szó.
A reneszánsz kultúrát a világi szemléletmód jellemzi: a vallás háttérbe szorul, az ember a földi élet élvezésére törekszik. Az ember (az antikvitás szemléletének megújulásaként) ismét az értékrend középpontjába kerül, a kor eszmerendszere a "humanizmus" lesz. Ismét fontossá válnak az emberi kapcsolatok (barátság, szerelem, család, haza). A személyiség teljessége lesz az eszmény: egyaránt tiszteletben áll a test és a lélek, az ész és az érzelem, a tudomány és a művészet, az emberiség és a természet. A reneszánsz ember konfliktusok ütközőpontjában áll, és személyesen éli át korának minden ellentmondását, válságát. A legjelentősebb reneszánsz személyiségek az egyetemes látókörű alkotóművészek (a polihisztorok) voltak, akik a kultúra teljességét voltak képesek átlátni, összegezni és megújítani (pl. Leonardo és Michelangelo).
Az emberközpontúság újraéledt értékrendje összefonódik az ókor iránti tisztelettel, az ókori kultúra újraértelmezésének szándékával. A reneszánsz bölcsője Itália, amelynek kulturális gyökerei az antikvitásig nyúlnak vissza.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése